Hvem kan få ledsagerbevis?
Ledsagerbevis er beregnet for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne med behov for hjelp eller følge for å kunne delta på arrangementer.
Ledsagerbevis vil blant annet være aktuelt for personer med:
- Bevegelseshemming
- Hørselshemming
- Synshemming
- Utviklingshemming
- Allergier
- Funksjonsnedsettelse som følge av sykdom, for eksempel psykiske lidelser, hjertesykdommer, lungesykdommer og annet.
Hvordan kan jeg bruke ledsagerbevis?
Det er den enkelte arrangør eller tilbyder som avgjør om de aksepterer ledsagerbevis, og hvilken rabatt ledsagerbevis i så fall gir.
Du kan henvende deg direkte til arrangøren eller tilbyderen for å høre om de aksepterer ledsagerbevis.
Slik søker du
Du søker ved å fylle ut søknadsskjemaet for ledsagerbevis (PDF, 87 kB).
Søknaden sendes til:
Øksnes kommune
Storgata 27
8430 Myre
Du kan også hente ut og levere inn søknadsskjema på servicetorget på Øksnes rådhus.
Klage ved avslag på ledsagerbevis
Hvis du får avslag på søknad om ledsagerbevis, kan du klage på dette. Vi kan gi deg veiledning om hvordan du klager. Klagen skal sendes inn til oss, som skal vurdere søknaden din på nytt.
Du kan også henvende deg til pasient- og brukerombudet i Nordland dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.
Pasient- og brukerrettighetsloven
Kontakt servicetorget
Telefon: 76 18 50 00
post@oksnes.kommune.no
Åpningstider: Mandag til fredag 10:00-14:00