Dette prosjektet er et samarbeid mellom Øksnes kommune, eldrerådet, pensjonistforeningen og Øksnes Vekst. Målet er å gi alle innbyggere muligheten til god og stabil veiledning og et digitalt løft. Vi vil hjelpe dem som synes det digitale er vanskelig.
«Dette er et kjempeløft for alle i Øksnes som trenger hjelp med det digitale, og jeg er stolt av den jobben som vi klarer å få til her i Øksnes" sier Ståle Meløy, leder i eldrerådet og pensjonistforeningen.
Bakgrunn og behov
Varierende digital kompetanse og modenhet er også tilfelle her i Øksnes, og vi ser at ønsket om å være inkludert digitalt er stort. Men jobben med disse tiltakene krever tid, ressurser og tålmodighet.
«Vi ser digitalisering som en brobygger, ikke som en kilde til utenforskap», sier Robin S. Lillejord, digitaliseringsansvarlig i Øksnes kommune.
Tiltak vi blant annet skal jobber med i dette prosjektet
- Mobil stasjon for visning og opplæring.
- Digital veiledning i den nye kommuneappen.
- Styrke konseptet «Digital kafé».
- Flere kurs og kompetanseheving.
Regionalt samarbeid
Vi vil bruke prosjektperioden til å etablere stabile og forutsigbare tiltak for målgrupper med ulike behov. «Dette er et felles løft. Vi må samarbeide, være tålmodige, fleksible og åpne», avslutter Robin S. Lillejord.
Prosjektgruppen (oktober 2025) består av IKT faglig ansvarlig Thomas Nilsen, Leder Eldrerådet Ståle Meløy, Leder Fellestjenestene Robin S. Lillejord
Øksnes kommune
Tilskudd
Her er oversikten over dem som har fått tilskudd fra Digitaliseringsdirektoratet.
Har du noen spørsmål eller innspill til dette prosjektet kan rettes til 76 18 50 00 mellom kl. 10:00 - 14:00 på hverdager, eller sendes inn i skjema under.