Tilskudd til inkludering av barn og unge

Tilskudd til inkludering av barn og unge er en nasjonal tilskuddsordning i regi av Bufdir. Hver år lyses det ut midler som offentlige instanser, frivillige organisasjoner og private aktører kan søke på. Midlene lyses ut hver høst, med søknadsfrist 3. november 2023.

Tilskuddsåret går fra 1. januar til 31. desember.

Mål for ordningen

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Målgrupper

Målgruppen er barn og unge i alderen fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Aktivitetstypene «los/ungdomslos» og «åpne møteplasser» har en mer begrenset målgruppe: Målgruppen for disse to aktivitetstypene er barn og unge mellom 10 og 24 år.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.  Risikofaktorer for utenforskap kan være:

• Å vokse opp i familier med lavinntekt
  • Manglende sosialt nettverk
  • Manglende tilknytning til skole/arbeid
  • Manglende deltakelse i fritidsaktiviteter

Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.

Hva kan man søke om tilskudd til?

• Kultur-, fritids- og ferieaktivitet
  • Jobbtilbud og veiledning
  • Utstyrssentral
  • Lokal fritidskasse