Vil du bli meddommer? Nå har du sjansen.

I 2024 skal det velges nye meddommere til domstolene i hele Norge for perioden 2025 – 2028 i løpet av våren. Her finner du informasjon om vervet som meddommer i Øksnes kommune.

Hva slags oppgaver har en meddommer?

Meddommere er vanlige innbyggere som er med på å ta avgjørelser i rettssaker. Som meddommer kan du regne med å bli innkalt én til fire ganger i året. De fleste rettssaker varer fra én til tre dager, men enkelte saker kan vare lenger.

Vervet som meddommer er en samfunnsplikt, og vanligvis får du fri fra jobb for å utføre vervet. Hvis du taper arbeidsfortjeneste, gis det erstatning for dette.

Hvem kan bli meddommer?

Lovverket stiller krav til hvem som kan velges til meddommer i Øksnes kommune. Noen av disse kravene er at

• Du er folkeregistrert i Øksnes kommune.
  • Du er over 21 år og under 70 år ved valgperiodens start 01.01.2025.
  • Du snakker og forstår norsk.
  • Du er statsborger i Norge eller et annet nordisk land, eller har stått innført i folkeregisteret som bosatt i Norge de tre siste årene.
  • Utvalget skal bestå av like mange kvinner og menn.
  • Utvalget skal ha en allsidig sammensetning, slik at det best mulig representerer alle deler av befolkningen.

Hvordan bli meddommer?

Vi skal rekruttere nye meddommere for perioden 2025 – 2028 i løpet av våren 2024. Hvis du er interessert i å være meddommer kan du registrere deg i dette skjemaet.

Her kan du lese mer om meddommer