Alle må registrere seg
For at kommunen skal kunne utlevere nabolister, andre lister over grunneiere og andre dokumenter fra matrikkelen som inneholder personinformasjon, må mottakere som ønsker slik informasjon fylle ut eget registreringsskjema.
Registreringsskjema (PDF, 377 kB)
Hvem kan få utlevert informasjon
Matrikkelopplysninger fra kommunen kan utleveres for:
- Offentlig planlegging, saksbehandling og administrasjon.
- Oppgaver etter matrikkelloven, plan- og bygningsloven eller eierseksjonsloven.
- Ved søknad om offentlig tillatelse.
- For å ta hånd om andre interesser knyttet til rettigheter over matrikkelenheter eller bruken av dem.
For at kommunen skal kunne vurdere utlevering av nabolister, lister over grunneiere og andre dokumenter fra matrikkelen som inneholder navn, bostedsadresse eller annen personinformasjon, må bestiller legge frem legitimasjon og registreringsskjema.
Fremgangsmåte for bestilling for privatpersoner
Personlig oppmøte
Ved personlig oppmøte må registreringsskjema (PDF, 377 kB) fylles ut og leveres. Dersom du er berettiget til informasjonen, vil du i de fleste tilfeller motta dette over disk.
Innsending på post, telefonhenvendelse eller e-post
Skjemaet sendes inn på din foretrukne måte. Dersom hjemmelshaver er berettiget til informasjonen, vil den sendes vedkommende på folkeregistrert adresse. Dette gjør vi for å hindre at uvedkommende skal bestille informasjon på andres vegne.
Nyttige lenker
Kartverket sin side om utlevering
Matrikkelloven §30
Matrikkelforskriften §11
Forskrift om opplysninger fra grunnbok og matrikkel
Matrikkelloven
Matrikkelforskriften