Alle eiere av hus og hytter med innlagt vann, som ikke har tilgang til kommunalt avløpsnett, må rense avløpsvannet i eget avløpsanlegg.
Det er Teknisk enhet som er forurensningsmyndighet for utslipp fra mindre avløpsanlegg i Øksnes. Etaten har som oppgave å kontrollere at avløpsanleggene oppfyller lovkrav som stilles til slike anlegg. Alle som har eget avløpsanlegg må ha utslippstillatelse.
Søknad om utslipp skal sendes til kommunen. Det er ansvarlig eiers ansvar å fylle ut en fullstendig søknad med alle opplysninger kommunen trenger for å kunne behandle søknaden. Et lokalt rørleggerfirma, entreprenørfirma eller konsulentfirma kan være behjelpelig med å utarbeide og sende inn søknad til kommunen.
Søk om utslippstillatelse
En søknad om utslippstillatelse behandles etter forurensningsforskriften og plan- og bygningsloven. I tillegg til søknad om utslippstillatelse må det søkes om ett-trinns tillatelse eller tillatelse til tiltak uten ansvarsrett.
Søknad om utslippstillatelse blir ikke behandlet før søknaden etter plan- og bygningsloven er behandlet. Du kan allikevel sende søknadene samtidig til kommunen.
Her kan du sende inn byggesøknad
Her kan du sende inn søknad om utslippstillatelse
Søknad om utslippstillatelse skal vedlegges:
- Navn på nøytral fagkyndig (person/firma) som har bistått med valg av rensemetode og/eller dokumentasjon av rensegrad.
- Dokumentasjon av rensegrad jf. § 12-10 og beskrivelse av anlegg.
- Plassering av avløpsanlegg, utslippssted, eiendomsgrenser og vegadkomst på kart i målestokk 1:5000 eller større.
- Liste over eiendommer tilknyttet avløpsanlegget med gnr., bnr. og adresse.
- Oversikt over interesser som blir berørt (drikkevannsforsyning, nærings-virksomhet, rekreasjon etc). Beskrivelse av tiltak for å motvirke interessekonflikter og tiltak for å ivareta helse og miljø.
- Oversikt over hvem som er varslet.
Sist endret 13.02.2025 08.32