Det anbefales å søke om økonomisk sosialhjelp via www.nav.no.
Du kan også hente og/eller levere søknadsskjema på ditt lokale NAV-kontor.
1. Når du søker må du gi opplysninger om deg selv og din økonomiske situasjon.
Du må dokumentere opplysningene gjennom vedlegg til din søknad. Her må du også legge ved faktura/kvitteringer til kontingenter, årsavgift, klær, utstyr, reiser og andre relevante utgifter du har hatt i forbindelse med ditt barns deltakelse på fritidsaktiviteter.
2. Fyll ut søknadsskjema
Du kan gjerne velge å ta kontakt med NAV-kontoret før du leverer søknad.
Veilederen vil ofte ha behov for å snakke med deg om din situasjon før søknaden ferdigbehandles.
Dersom du ønsker en timeavtale med veileder før, underveis eller etter du har sendt søknaden, kan du kontakte oss ved å komme innom i åpningstiden eller ringe NAV Kontaktsenter på telefon: 5555 3333. Pensjon telefon: 5555 3334.
Du vil da bli kontaktet av veileder for en timeavtale.
Send inn søknadsskjema på www.nav.no eller lever det på ditt lokale NAV-kontor.
Hva skjer etter at du har sendt inn søknaden?
Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. Dersom saksbehandlingen tar lenger enn én måned, får du et foreløpig svar. Hvis du har akutt behov for hjelp, skal du få et raskt svar. Du har rett til å klage, og klagefristen er tre uker fra du mottar vedtaket.
Det er NAV-kontoret som behandler søknader om sosialhjelp. Alle søknader skal behandles individuelt, og det blir benyttet statlige veiledende satser som NAV-kontoret kan ta utgangspunkt i når de vurderer din sak. For mer informasjon se www.nav.no.
Statlige veiledende satser
Hvor mye du kan få i økonomisk støtte, vurderer vi ut fra situasjonen din, inntektene og utgiftene dine.
Vi benytter også statlige veiledende satser som retningslinjer for økonomisk stønad til livsopphold, fastsatt av Arbeids- og sosialdepartementet. Satsene brukes som et utgangspunkt for å beregne hvor mye du kan få utbetalt, men det skal også vurderes ut ifra situasjonen din.
Satsene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler, hygiene med mer. Utgifter til å bo, som husleie og strøm, kommer i tillegg. Satsene oppdateres jevnlig. De er tilgjengelig på www.nav.no og www.Statsforvalteren.no.
Vi vurderer behovet ditt for økonomisk sosialhjelp sammen med deg, og gjør en individuell vurdering av søknaden din. I vurderingen tar vi hensyn til nødvendige utgifter du har for å leve, inntekten din og mulighetene dine for fremtidig inntekt.
Vi tar hensyn til alder, familiesituasjon, helse og hvordan du bor. Hvis du har barn, tar vi særlige hensyn til behovene deres i vurderingen. Det er viktig at du opplyser oss om alle inntekter og utgifter du har, slik at vi får vurdert situasjonen din og behovet ditt for hjelp.
Du kan søke økonomisk sosialhjelp hvis du:
• oppholder deg lovlig i Norge
• bor fast i Norge
• ikke har penger til for eksempel mat, husleie eller strøm
• ikke kan sørge for deg selv gjennom jobb eller andre inntekter
Du bør vurdere om du har andre muligheter til å forsørge deg selv. Dette kan for eksempel være gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler.
Eksempel på hva du kan bli bedt om å dokumentere:
• Fakturaer for husleie, boliglån, strøm og bredbånd, fritidsaktiviteter for barn, SFO og barnehage + andre relevante utgifter
• Faste eller høye utgifter til helse og/eller tannbehandling
• Skattemelding og skatteoppgjør (tidligere selvangivelse og ligning)
• Lønnsslipp / dokumentasjon på annen inntekt/formue
• Kontooversikter som viser alle dine kontoer med saldo
• Kontoutskrifter (hvis ikke nødvendige opplysninger kan dokumenteres på annen måte)
• Opplysninger om boforhold (husleiekontrakt)
• Legitimasjon og eventuelt gyldig oppholdstillatelse
Vi anbefaler å laste opp så mye dokumentasjon som mulig. Da vil behandlingen av søknaden din gå raskere.
Hvis vi trenger flere opplysninger for å behandle saken din, tar vi kontakt med deg.