Trenger du hjelp med økonomien?

Hvis du har gjeld eller utfordringer med å betale regninger, er det viktig å søke hjelp tidlig. NAV kan gi deg råd og veiledning om privatøkonomi.

Hva kan du få hjelp med?

En økonomi- og gjeldsrådgiver hos NAV kan hjelpe deg med:

  • Redusere utgiftene dine
  • Kontakte dem du skylder penger
  • Finne ut av dine rettigheter og plikter
  • Kontakte namsmannen
  • Søke om gjeldsordning
     

I tillegg har NAV plikt til å veilede deg om tjenester og stønader du kan ha rett på. Hvis du trenger hjelp fra andre offentlige tjenester, kan vi hjelpe deg med å komme i kontakt med dem – og samarbeide med dem hvis du ønsker det. Dette kan for eksempel være:

  • Skole
  • Fastlege
  • Oppfølgingstjenesten
  • Barnevernet
  • Barne- og ungdomspsykiatrien
  • Distriktspsykiatriske sentre (DPS)

Du kan gi fullmakt hvis du ønsker at vi skal samarbeide med disse tjenestene.

Økonomisk sosialhjelp

Hvis du trenger hjelp til nødvendige utgifter som mat, strøm eller bolig i en kortere periode, kan du søke om økonomisk sosialhjelp.

Får du sosialhjelp – eller vurderer å søke – kan en veiledningssamtale gjøre det lettere for deg å klare deg selv. Du kan snakke med NAV på telefon eller møte oss på NAV-kontoret.

Hvem kan få hjelp?

Alle som bor eller oppholder seg lovlig i Norge har rett til opplysning, råd og veiledning fra NAV. Du trenger ikke være i en vanskelig situasjon eller ha rett på stønader for å få en samtale.

Vi tilpasser samtalen etter dine behov.

Møte med rådgiver

Du kan få hjelp av en økonomi- og gjeldsrådgiver på NAV-kontoret. Samtalen skjer på et uforstyrret sted – enten fysisk eller digitalt – og alle NAV-ansatte har taushetsplikt.

Slik kontakter du NAV

Ønsker du en timeavtale med en veileder?

Du vil bli kontaktet for å avtale tid.

For mer informasjon, se nav.no eller besøk oss i åpningstiden.

Åpningstider publikumsmottak 

  • Tirsdag og torsdag 12:00-14:00. 

    Åpent for planlagte og avtalte samtaler alle hverdager 09:00-14:30