Brukerutvalgets rolle er å være:
• Et rådgivende organ i saker som skal medvirke til forbedring og kvalitetsutvikling av omsorgstjenesten på systemnivå. Saker som gjelder individsaker, for eksempel tjenestetilbud til enkeltpersoner, skal ikke tas opp i brukerutvalget.
Brukerutvalgets formål er å:
• Fremme pasienter/beboere/brukere og deres pårørende/verger sine muligheter til å gi råd i saker som gjelder tjenestens utvikling og kvalitet.
• Fremme pasienter/beboer/brukere og deres pårørende/verger sine muligheter til å påvirke i strategi-, plan og utviklingsarbeid.
• Initiere utviklingsarbeid og tiltak for kvalitetsforbedring i tjenesten.
• Bidra til å sikre god informasjon mellom pasient/beboer/bruker/pårørende/verge og avdelingens ledelse.
• Bidra til god medvirkning fra brukere/beboere/pårørende/verger.
Brukerutvalgets sammensetning og funksjonstid:
• Brukerutvalget skal bestå av brukerrepresentanter og enhetsleder. Medlemmene velges med personlige vara for to år om gangen. Brukerrepresentanter velges primært blant de som mottar tjenesten, pårørende/verger og dernest en representant fra brukerorganisasjoner.
• Enhetslederne i tillegg til andre representanter fra tjenestene deltar avhengig av hvilke saker som tas opp.
Brukerutvalgets arbeidsform:
• Tjenesten og brukerrepresentanter har et likeverdig ansvar for å melde inn saker til møtene.
• Enhetslederne er sekretærer, setter opp møtedatoer og saksliste og leder møtene i brukerutvalget.
• Utvalget har 4 møter pr. år, eller oftere ved behov.
• Utvalget har rådgivende funksjon, ingen beslutningsmyndighet.
• Brukerutvalget skal involveres tidlig i prosesser for å sikre at brukermedvirkning blir reell.
Godtgjørelse:
Brukerrepresentantenes deltakelse i brukerutvalget honoreres etter kommunens satser for møtegodtgjørelse. Brukerrepresentantenes sats er lik sats for medlemmer av andre kommunale råd, jf. Godtgjørelse for kommunale folkevalgte i Øksnes kommune.
Brukerutvalg for Psykisk helse- og rustjenester
-
Medlemmer av utvalget
( tabell med kontaktinfo)
Møtereferat
Valg, sammensetning og godtgjøring
For to år av gangen velges det to brukerrepresentanter og en vara per brukerutvalg. Brukerrepresentantene velges primært blant brukere som mottar tjenestene, pårørende eller verger. Det kan velges representanter fra brukerorganisasjoner eller pårørendeforeninger.
Enhetsleder og en avdelingsleder er faste medlemmer av utvalget. I tillegg kan andre representanter fra tjenesten delta avhengig av hvilke saker som tas opp.
Brukerrepresentantene gis møtegodtgjøring etter gruppe 2 i kommunens reglement for godtgjøring.
Lover og forskrifter
Brukermedvirkning i helse- og omsorgstjeneten er beskrevet i helse- og omsorgstjenestelovens § 3-10
Lover og forskrifter hentet fra siden til Molde.
Sjekk over at alt ok:
https://www.molde.kommune.no/helse-og-omsorg/brukerutvalg/brukerutvalg-helse-og-omsorg/