Hvorfor har vi verneombud?
Alle virksomheter med fem eller flere ansatte skal ha verneombud (§ 6-1). Virksomheter med færre enn fem ansatte kan avtale en annen ordning. Formålet er å forebygge skader, ulykker og helseskader. Les mer hos Arbeidstilsynet[2]
Verneombudets oppgaver
I henhold til § 6-2 skal verneombudet:
- Påse at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig.
- Delta i planlegging av nye arbeidsplasser, endringer og innkjøp som påvirker arbeidsmiljøet.
- Varsle arbeidsgiver om farlige forhold.
- Har rett til å stanse arbeid ved umiddelbar fare for liv og helse (§ 6-3).
Les mer om oppgavene hos Arbeidstilsynet[3]
Hovedverneombud
Dersom kommunen har flere verneombud, skal det velges ett eller flere hovedverneombud (§ 6-1, 3. ledd). Hovedverneombudet koordinerer verneombudene og er kontaktpunkt for overordnede HMS-saker. [4]
Valg og funksjonstid
- Verneombud velges av og blant de ansatte (§ 6-1, 2. ledd).
- Funksjonstiden er normalt to år.
- Arbeidsgiver har ansvar for at valg blir gjennomført.[4]
Opplæring
Alle verneombud har rett og plikt til opplæring i HMS-arbeid. Minimumskravet er et 40-timers kurs, jf. forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-19.[5]
Kontaktinformasjon
Hovedverneombud i Øksnes kommune:
Jeanette Larsen
Nyttige lenker