Er det utfordrende å betale utgiftene til fritidsaktiviteter ditt barn?

Du kan søke om økonomisk sosialhjelp for å dekke utgifter til fritidsaktiviteter for ditt barn. Stønaden gis etter sosialtjenesteloven, og er en midlertidig støtte du kan få hvis du av ulike grunner ikke kan dekke utgiftene selv.

Hva kan du få støtte til?

Du kan søke om å få hjelp med nødvendige utgifter du ikke kan dekke selv. I søknaden beskriver du selv hva du ønsker å søke om økonomisk støtte til. 
For eksempel:

- Levekostnader 
(for eksempel mat, klær, tannlegeutgifter, 
fritidsaktiviteter, utgifter til bolig som husleie, 
strøm, oppvarming, kommunale avgifter, 
fritidsaktiviteter for barn mm.)

  • Støtte til spesielle utgifter som høytidsfeiring og konfirmasjon
  • Utgifter til lege, psykolog, tannbehandling og viktige legemidler
  • Depositum til bolig
     

Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig stønad. Hvor lenge du kan få økonomisk sosialhjelp er avhengig av situasjonen din.
Det er meningen at den som søker skal bli i stand til å hjelpe seg selv etter hvert. Du som søker vil få en vurdering av din situasjon, og du kan få råd og veiledning om veien videre.

Slik søker du 

Det anbefales å søke om økonomisk sosialhjelp via www.nav.no.
Du kan også hente og/eller levere søknadsskjema på ditt lokale NAV-kontor.

1. Når du søker må du gi opplysninger om deg selv og din økonomiske situasjon.

Du må dokumentere opplysningene gjennom vedlegg til din søknad. Her må du også legge ved faktura/kvitteringer til kontingenter, årsavgift, klær, utstyr, reiser og andre relevante utgifter du har hatt i forbindelse med ditt barns deltakelse på fritidsaktiviteter.

2. Fyll ut søknadsskjema

Du kan gjerne velge å ta kontakt med NAV-kontoret før du leverer søknad.
Veilederen vil ofte ha behov for å snakke med deg om din situasjon før søknaden ferdigbehandles.

Dersom du ønsker en timeavtale med veileder før, underveis eller etter du har sendt søknaden, kan du kontakte oss ved å komme innom i åpningstiden eller ringe NAV Kontaktsenter på telefon: 5555 3333. Pensjon telefon: 5555 3334.

Du vil da bli kontaktet av veileder for en timeavtale.
Send inn søknadsskjema på www.nav.no eller lever det på ditt lokale NAV-kontor.

Hva skjer etter at du har sendt inn søknaden?

Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. Dersom saksbehandlingen tar lenger enn én måned, får du et foreløpig svar. Hvis du har akutt behov for hjelp, skal du få et raskt svar. Du har rett til å klage, og klagefristen er tre uker fra du mottar vedtaket.

Åpningstider publikumsmottak 

  • Tirsdag og torsdag 12:00-14:00. 

    Åpent for planlagte og avtalte samtaler alle hverdager 09:00-14:30