Verneombud i Øksnes Kommune

Verneombudet er arbeidstakernes representant i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS). Rollen er lovpålagt gjennom arbeidsmiljøloven kapittel 6 og skal bidra til at alle ansatte har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som gjelder arbeidsmiljøet (§ 6-2). [1] 

Hvorfor har vi verneombud?

Alle virksomheter med fem eller flere ansatte skal ha verneombud (§ 6-1). Virksomheter med færre enn fem ansatte kan avtale en annen ordning. Formålet er å forebygge skader, ulykker og helseskader. Les mer hos Arbeidstilsynet[2] 

Verneombudets oppgaver

I henhold til § 6-2 skal verneombudet:

  • Påse at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig.
  • Delta i planlegging av nye arbeidsplasser, endringer og innkjøp som påvirker arbeidsmiljøet.
  • Varsle arbeidsgiver om farlige forhold.
  • Har rett til å stanse arbeid ved umiddelbar fare for liv og helse (§ 6-3).
    Les mer om oppgavene hos Arbeidstilsynet[3] 

Hovedverneombud

Dersom kommunen har flere verneombud, skal det velges ett eller flere hovedverneombud (§ 6-1, 3. ledd). Hovedverneombudet koordinerer verneombudene og er kontaktpunkt for overordnede HMS-saker. [4]

Valg og funksjonstid

  • Verneombud velges av og blant de ansatte (§ 6-1, 2. ledd).
  • Funksjonstiden er normalt to år.
  • Arbeidsgiver har ansvar for at valg blir gjennomført.[4] 

Opplæring

Alle verneombud har rett og plikt til opplæring i HMS-arbeid. Minimumskravet er et 40-timers kurs, jf. forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-19.[5] 

Kontaktinformasjon

Hovedverneombud i Øksnes kommune:
Jeanette Larsen

Nyttige lenker