Trafikksikker kommune

Øksnes kommune ble første gang godkjente som trafikksikker kommune i 2017. Trafikksikkerhetsarbeidet i Øksnes kommune er forankret hos kommunedirektøren, og trafikksikkerhetskoordinatorfunksjonen er pr. tid lagt til teknisk sektor, og er den som koordinerer og er kontaktperson for trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen i planperioden i tillegg til å koordinere rulleringen av planen.  

Et kvalitetsstempel for godt, målbevisst og helhetlig arbeid

Systematisk trafikksikkerhetsarbeid er godt folkehelsearbeid. Folkehelseloven pålegger kommunene og fylkeskommunene å ivareta folkehelse innenfor de oppgaver og med de virkemidler de er tillagt. Fylkeskommunene har i tillegg et særlig ansvar for å understøtte folkehelsearbeidet i kommunene.  

Det er et kvalitetsstempel for godt, målbevisst og helhetlig arbeid med trafikksikkerheten i kommunen. På Trygg trafikk sine nettsider kan du lese mer om hva det innebærer.

Hva er en trafikksikker kommune? 

Trygg Trafikk er formelt godkjenningsorgan for å få status som «Trafikksikker kommune». Godkjenning som gjelder for tre år og må deretter fornyes. I forkant av hver regodkjenning etterspørres det dokumentasjon på hvordan kommunen på tvers jobber med kriteriene for Trafikksikker kommune. Videre gjennomføres det en spørreundersøkelse blant ansatte i av utvalgte enheter i forkant av selve godkjenningsmøtet.  

Trygg trafikk gir i hvert godkjenningsmøte tilbakemelding på innsendt dokumentasjon, spørreundersøkelsen som er gjennomført blant ansatte og kommer med forslag til forbedringspunkter. Kommunen mottar en rapport i etterkant av regodkjenningsmøtet basert på status og forbedringspunkter.  

Kontakt

Didrik Lerstang
Arealplanlegger og trafikksikkerhetskoordinator