Ansvar:
Øksnes kommunes løsning og rutiner for utstedelse av ID-kort er forankret hos rådmannen.
Utsteder:
Kommunetorget utsteder ID-kort etter følgende regler:
Bestilling
- Enhetsleder kan bestille ID-kort for medarbeidere.
- Bestilling sendes Kommunetorget pr e-post med Navn, Stilling, Ansattnummer og Fødselsdato.
- Ansatte henvender seg til Kommunetorget for fotografering og produksjon av ID-kort.
- For å få utlevert ID-kort må det forevises gyldig legitimasjon.
- ID-kortene utformes etter faste maler.
Bruk av ID-kort
- ID-kortet skal fortelle at du jobber i Øksnes kommune, og hvilken funksjon du har.
- På oppfordring fra kunde eller bruker, skal ansatte kunne identifisere seg ved bankkort, førerkort eller annen identifikasjon.
- Det er enhetsleder som avgjør hvor og når det skal brukes ID-kort.
Sikkerhet
- Det er leders ansvar å sørge for at nytilsatte får utstedt ID-kort, og inndra kortet når ansatte slutter.
- Det er leders ansvar å sørge for at ID-kort fra gamle ordninger blir samlet inn og tatt hånd om.
- Enheter som bruker ID-kort skal ha oversikt over hvem som har fått utstedt kort, og makulerte kort.
- Tap av ID-kort skal meldes enhetsleder umiddelbart.
Øksnes 22.10.2018 Rådmannen