AdministrasjonssjefAdministrasjonssjef er kommunes øverste administrative leder og står ansvarlig overfor kommunestyret. Administrasjonssjefens oppgaver og ansvar fremgår av kommunelovens § 23 og av kommunens delegeringsreglement. Administrsasjonssjefen skal sørge for at: Saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet og at vedtak blir iverksatt Administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter, overordnede instrukser og at den er gjenstand for betryggende kontroll Administrasjonssjefens ansvar og oppgaver: Legge til rette for dialog med innbyggerne, sørge for at virksomheten er godt og effektivt organisert innenfor vedtatte budsjettrammer og sikre at de ansatte har gode arbeidsforhold og medinnflytelse. Representere Øksnes kommune overfor viktige samfunnsaktører. Sammen med andre kommuner vil rådmannen også ha kontakt med statlige myndigheter og andre relevante nasjonale miljøer om utviklingen for kommunesektoren. Administrasjonssjefen har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle folkevalgte organer bortsett fra kontrollutvalget. Normalt møter Administrasjonssjefen i kommunestyret, formannskapet og partssammensatt utvalg, mens kommunalsjefer og personalsjef møter i hovedutvalgene, arbeidsmiljøutvalget, og andre utvalg og råd. Publisert02.10.2018 14.59 Sist endret20.08.2020 08.44