Øksnes kommune fornyer seg

Øksnes kommunestyre vedtok i dag kommunens nye visuelle identitet. Den nye drakten skal bidra til å gjøre kommunikasjonen med innbyggerne tydeligere, og gjøre kommunen mer attraktiv for tilflyttere og arbeidstakere.

Mats Fossheim / Deadline Media  

Kommunen innledet høsten 2021 et samarbeid med kommunikasjonsselskapet Deadline. Siden den gang har det allerede skjedd mye, noe den visuelle identiteten er et bevis på:

- Vi ser at kommunikasjonsarbeidet til kommunen blir viktigere og viktigere. Vi har lenge hatt fokus på kommunikasjon med innbyggerne, og vi ser at dette kan bidra til å skape mer bolyst i Øksnes. Det visuelle uttrykket er et viktig steg i å bygge vår identitet og omdømme, sier Robin S. Lillejord, enhetsleder for kommunikasjon og digitalisering i Øksnes kommune.

 

Vil tiltrekke seg flere innbyggere

For Øksnes kommune har nettopp dette, det første møtet med kommunen, vært en viktig motivasjon i kommunikasjonsarbeidet.

- Det er ingen hemmelighet at Øksnes å tiltrekke seg nye innbyggere, og da må vi fremstå på måte som gjør at potensielle tilflyttere får inntrykk av at dette er en god kommune å bo i. Gjør man en god jobb i kommunikasjonsarbeidet, kan man få dette inntrykket lenge før man setter sine bein på Øksnes-jord, mener Lillejord.

For Odmundson har arbeidet med visuell identitet for Øksnes kommune vært mer enn “bare en jobb”:

- Denne jobben er gjort på vegne av alle øksnesværinger, forteller Vilde som selv har slekta fra kommunen. - Så den er gjort med en viss ærefrykt. Heldigvis har jeg et solid designteam i ryggen, som har bidratt mye til det endelige resultatet som dere ser her i dag.

 

En overgang med fokus på økonomi og miljø

Kommunen vil nå oppdatere de digitale flatene fortløpende. Men fysiske flater beholdes i hovedsak slik de er i dag.

- Alle nye fysiske flater kommer selvsagt til å bli gjennomført i vår nye profil, men vi ønsker ikke å ikke skape unødvendig avfall eller bruke mer penger enn vi behøver på å endre alle eksisterende fysiske produkter. Det  trenger vi heldigvis ikke å forankre i noen strategi, det er ren sunn fornuft, avslutter Lillejord.