Hjelp til selvhjelp – få en bedre psykisk helse

Psykiske helseplager er vanlige. Få – kanskje ingen – går gjennom livet uten å ha det vanskelig. Her finner du informasjon om hvordan du kan hjelpe deg selv når du strever.

Hva er psykisk helse?

God psykisk helse kan beskrives som en opplevelse at vi har det godt og finner glede i hverdagen, samt at vi er rustet for å tåle vanlige belastninger. De fleste – kanskje alle – opplever å ha vanskelige perioder. Noen ganger kjenner man årsaken, andre ganger ikke. Selv om man opplever perioder med for eksempel nedstemthet eller engstelse er ikke dette nødvendigvis psykisk lidelse – dette er en del av livet.

Psykisk helse handler mye om hvordan vi har det med våre nærmeste og i det samfunnet vi lever i. Ei befolknings psykiske helse handler i stor grad om hvordan den enkelte opplever at man er en del av et fellesskap og at man blir anerkjent og satt pris på av andre.

Psykisk helse- og rustjenesten

Åpningstid: Mandag - fredag 09:00-14:30